titipan mesra, cetusan rasa

Salam Sejahtera para pengunjung, semua catatan di laman ini adalah cetusan hati daku sahaja, tiada niat menyindir sesiapa yer..andai ada yang terasa atau ada silapnya di mana-mana sila beritahu daku.. sumber gambar adalah dari google sekiranya bukan dari milik peribadiku..selamat membaca dan happy blogging!

kamu sumber ilhamku

Friday, May 6, 2011

budu, cencalok, tempoyak..eeii, ape nih!

selamat hari Jumaat, semoga penghulu segala hari ini membawa banyak rahmat kebaikan dalam kehidupan kita..amin!
ok, ni saja nak cakap pasal budu, cencalok dan tempoyak..bahan penambah selero makan kito orang Melayu...ada tak yang allergi ngan benda2 nih..?huh, ni kalo pinky momma baca nih, mesti dia suka..dia kan dah jadi pemakang tegar budu nih..hikhik..daku plak?uish..sume benda ku telan cuma tolak kayu dan batu jerk..kalau kayu n batu ada salut  coklat mungkin ku telan jua..kalau cencalok dan budu, kasi buh bawang merah hiris, cili api dan asam limau, dan tempoyak buat masak ngan ikan bilis atau buat sambal tempoyak pon layannn  kan. kalau sesapa memang tak lalu and tak boleh masuk tu takleh buat ape la, takkan nak paksa tekak untuk terima, yer tak, tapi kalau sesapa buat-buat geli tuh, meh sini ku piat telinga...sapa lagi nak popularkan makanan kita kalau bukan orang kita sendiri kan..hurm, ok, jumpa di lain entry..bye!

cencalok

6 comments:

Gieyana said...

betui2..Pinky Momma tentu suka makang nie..sy x leh makan psl allergic..kalau tempoyak tue still boleh lg la..rugi2..

iduraz said...

gieyana:haah, pinky momma love budu..hikhik.., o, kamu tkleh mkn yerk, kalau allergi memang tak dapek tolong la..

Encik Suami said...

3 penambah perasa tue mmg saya tak makan.x suke.durian saya makan..tapi klu dh ubah jadi tempoyak..tak lalu nak makan.
Budu plak masin giler.boleh kene darah tinggi klu selalu makan masin.

NM02 said...

barisan ayatmu membuatkan daku tertelan air liur dengan rakusnya tambah plak ngan gambar yang meruntum jiwa. huh...

Syafiq Muhamad Full said...

eee budu ? hehehe..saya pn x suka tau..tapi mane yg suka tu,dh mcm hape dh kan ? hehhe

http://bubblechezz.blogspot.com/

singgah n komen lah yee,he

nik rosmawati said...

nik tak makan budu.nama jea org kelantan kan.tapi suka tgk org berselera jea makan :)

SEMOGA SENTIASA DIBAWAH RAHMATNYA

Daisypath Anniversary tickers

PERMAISURI KASIH SAYANG

Lilypie Second Birthday tickers