titipan mesra, cetusan rasa

Salam Sejahtera para pengunjung, semua catatan di laman ini adalah cetusan hati daku sahaja, tiada niat menyindir sesiapa yer..andai ada yang terasa atau ada silapnya di mana-mana sila beritahu daku.. sumber gambar adalah dari google sekiranya bukan dari milik peribadiku..selamat membaca dan happy blogging!

kamu sumber ilhamku

Tuesday, May 3, 2011

pantang larang nenek moyang kita

  • jangan duduk atas bantal, nanti tumbul bisul
  • jangan menyanyi di dapur, nanti dapat laki tua
  • jangan main kat luar time Maghrib, nanti disorok hantu
jom dengan nenek ni bebel jap..yang kat ateh tu antara pantang larang yang kita salu dengar,
pantang larang memanglah sebati dalam jiwa kita orang Melayu kan, sejak dulu kala lagi, kita memang berpegang kuat pada pantang larang, agak2 korang la yerk, betui ker benda2 tuh akan jadi kalau kita langgar pantang...pada pendapat daku yang tak baper cerdik nih, mungkin tak terjadi tp ianya diwujudkan bersebab! orang Melayu kan memang kaya dengan budi bahasa, guna bahasa kiasan untuk gambarkan sesuatu...amik contoh eh, kalau kita duk atas bantal, kan tak elok sebab bantal diamnyer kat kepala, orang nak tido...kalau asik dok nyanyi time masak, bila nak siap masaknyer dan kalau kita masih kat luar time maghrib, bila masa nak bersiap untuk solat Maghrib kan..hurmm..itulah indahnya jadi orang MELAYU ini..semoga kita dapat sama-sama memelihara keindahan itu selamanya bak kata Laksamana Hang Tuah..."TAKKAN MELAYU HILANG DI DUNIA"

den kato jangan, jangan lah..dogil tui dak ni

6 comments:

NM02 said...

mmg masa ada tok nenek dulu, depa suker menegur cara berkias. zaman skang, jeritan batinku je yg kedengaran. hehehe

iduraz said...

erm, tulah orang dulu kala kalau nasihat ada tujuannyer, org zaman skang jer yang rasa sume tu kolot..

zuwaidah said...

org dulu2 memang byk pantang larangnya, teguran secara berkias.

MrS. F!zA said...

org tua2 dlu byk guna kiasan kalo nak nasihatkan sesuatu..hihi

Mamachia said...

tak salah nak ikutkan sis, ada tujuan disebaliknya, iyalah kan tak elok duduk bantal tu...heheheee.

.:fyzz:. said...

iduraz: hi...fyzz dh add dh iduraz lam blog list..congrats jadi winner for my first GA...

SEMOGA SENTIASA DIBAWAH RAHMATNYA

Daisypath Anniversary tickers

PERMAISURI KASIH SAYANG

Lilypie Second Birthday tickers